השאלה
א. האם מותר לשאוב חלב לתינוק שלא יונק כדי להימנע מהשימוש במטרנה וכדו' מטעמי בריאות שזה המזון הטוב והמועיל ביותר לתינוק או שחייב לשאוב לתוך חומר פגום? ב. האם מותר לשאוב במשאבה ידנית משום שאפשר לווסת את עוצמת השאיבה ולשאוב בעדינות יותר שלא יכאב (במקרים של גודש ודלקות), מאשר לשאוב במשאבה חשמלית עם שעון שבת שא"א בה לווסת את עוצמת השאיבה וזה מכאיב מאוד לאשה. ג. אם ההיתר לשאוב במשאבה חשמלית על ידי שעון שבת הוא דווקא כאשר מצמידים את המשאבה לגוף עוד לפני שנדלקה המשאבה, כי כשיש רק חלק אחד שנצמד לגוף, צריך לחכות שוב פעם שתכבה המשאבה ותידלק שוב בשביל לשאוב בני הצדדים. אשמח גם לדעת את מקורות התשובות במידת האפשר. תודה רבה.
תשובת הרב
שלום וברכה.
א. מטעמי בריאות אסור לשאוב, כיון ששאיבה היא איסור תורה, ואין פיקוח נפש אם התינוק יאכל פעם בשבוע מטרנה, ולכן חייבים לשאוב לאיבוד.
ב. כששואבים לאיבוד אין הבדל אם שואבים במשאבה ידנית או חשמלית. העיקר הוא לשים חומר פוגם בבית הקיבול של החלב עוד לפני השאיבה.
ג. גם כשמצמידים את המשאבה לפני שנדלק שעון השבת - יש בעיה, שהרי צריכים להגביה את המשאבה, כי אם היא כלפי מטה - היא לא שואבת, ופעולת ההגבהה נקראת מעשה גמור. ולכן צריכים גם בזה לשפוך את החלב.
יש אפשרות שהיא קצת קשה, להצמיד את המשאבה לפני שהשעון נדלק, ולהניח כריות וכדומה שהם יגביהו אותה, והאשה לא נוגעת בכלום, ואז השאיבה היא אוטומטית לחלוטין, ובזה אין איסור שאיבה מהתורה, והחלב מותר בשימוש. אולם בצד השני צריך לחכות שוב שהשעון יכבה ולעשות אותו הדבר. או לחלופין, יש משאבות כיום שהם שואבות בו זמנית בשני הצדדים, ואז הפעולה הנ"ל קלה יותר.
#שבת
