דלג לתוכן הראשי
חושן משפט
רבני בית ההוראה
31 במאי 2026
3 צפיות
השאלה

שלום וברכה, שאלה לי אל כבוד הרב . חילקתי את השאלה לחלקים מסודרים כדי להקל על הקריאה כותרת : דירה שהייתה שייכת לזוג שחיו יחדיו בלי נישואין ונפטרו שניהם בלי ילדים ובלי קרובי משפחה ידועים, מה הגדרת הנכס לפי ההלכה? שמות האנשים: אלכס גולדשטיין ורעייתו(שאינה נשואה לו). השכן שלהם מר מיכאל מקרה השאלה: היה זוג אנשים לא נשואים שחיו יחדיו בבית אחד ושניהם נפטרו .אחרי בירור ובדיקה לא נמצא שיש להם קרובי משפחה ויורשים וגם לא הגיע שום תובע לקבלת דירת הירושה. הדירה נשארה נטושה ונוצרו בה תופעות לוואי וכו , בנוסף לכך נצברו בה חובות של גז מים וחשמל , עד שניתקו את החיבור שלהם ל גמ"ח הנ"ל. שכן שלהם -מר מיכאל הנ"ל- הגיע ושילם את הגמ"ח הנ"ל וגם שיפר את מצב הדירה בניקיון וצביעה ,עד שהגיע למצב ששילם כ 15 אלף ש"ח בשביל השיקום והשיפור הנ"ל. נקודת השאלה למעשה בפועל: האם השכן מיכאל הנ"ל יכול להשכיר את הדירה לאנשים ולהכניס את הכסף לחשבון בנק נפרד, כך שאם יגיע יורש או תובע הוא יוכל לקבל את כספו בחזרה באופן מסודר?

תשובת הרב
אם אותו זוג היו יהודים אין לך אדם מישראל שאין לו גואל או מכר בדור שלפניו שהוא היורש אותו כגון לאותו אבא של גולדשטיין אם יש לו אחים או אחיינים הרי הם יורשיו ואם לאו הירושה עולה מעלה לאבי אביו שמן הסתם איננו בין החיים אז עוברת הירושה שאחי אבי אביו או לאחייני אבי אביו ולבניהם מטה מטה וכן הלאה, אכן כל הזמן שאינך מוצא מי הם היורשים - יש לך מן הראוי להשיב האבדה שזה תשלום הגמ"ח וועד בית וכו' ע"י כך שאתה מתחזק את הדירה ורשאי אתה ליטול שכר בטלה כגון כשהעיסוק בצרכי הדירה גוזל מזמנך שאתה רשאי ליטול שכר מזה ושיעור דבר זה אם לצורך הענין אתה משתכר סך 40 ש"ח לשעה יש לאמוד כמה היית מוכן לוותר מסכום זה ולמעט בטירחה של ההתעסקות על דרך משל לקבל 30 ש"ח ולא לעבוד ואת הסכום הזה אתה רשאי ליטול לעצמך אכן אם הם גרים מדין תורה הנכסים הללו הם הפקר כל הנכתב הוא על פי דין תורה אכן על פי חוק אסור לך לנהל את העזבון בצורה פרטית ואף עלול להחשב הדבר כעברה פלילית ההליך המקובל לפי החוק הוא מסירת המידע לאפוטרופוס הכללי והוא בודק על פי הכלים שבידיו לאתר אם אין למנוח יורשים בארץ או בחו"ל
וואטסאפ
#חושן משפט

קטגוריות נוספות